לדבר עם יוסי יבלונקה

יוסקה 2                                              יוסי יבלונקה – שחקן – 1945-2006

פנינה טלית עלתה ארצה באניה עם ארוסתו של יוסף טרומפלדור והייתה בעלת הבית שלנו בדירת שני חדרים בדמי מפתח בגבעתיים. בביתה הסתובבו חמישה כלבים ודייר משנה בשם הר רוזנפלד יהודי גרמני ערירי. אחרי מותו השליכה פנינה טלית יחד עם בגדיו גם את מאות העותקים של ספרו "מוסיקה ופוליטיקה" ומאז שמתי לב שיש יחסים כאלה אבל לא קראתי את הספר כי הר רוזנפלד לא דיבר מילה עברית והספר לא תורגם.

לימים הרסו את הבית שעל המגרש שלו היו לנו חיים  ומנגו ושזיפים  והדרים  עצים נפלאים שפנינה טלית שתלה בנעוריה ונגעו בחלונות שלנו והיה לנו גם אברוּם שמשכנו היה צריף על גבול רמת גן לגבעתיים ובלילות היה משתין עצמו לתוך פחית של מלפפונים חמוצים בחצר של השכן  ובבוקר היה מספר שכל הלילה בנה בית ארבעים קומות גובה בסקוטלנד בלי סולם ואווירון .

יוסקהיוסי יבלונקה בסרט "סלומוניקו"

ובבדידות שמתלווה לכתיבה לי היה את  יוסי יבלונקה. יוסי גר במעונות שרה שני בנינים כמו רכבת. מול הבית הייתה צרכניה שנסגרה והשלט נשאר ובכל פעם שעברתי קראתי אותו. צרכניה. יוסי רצה להיות שחקן. הוא היה שחקן. הוא פוטר מ"הבימה" כשחקן  ומת כשחקן ביום שאסי דיין החתים אותו על תפקיד ראשי ואני הייתי אז בניו יורק ריקה מרוב כלום.

יוסי רכב על האופניים שלו עד למספרה של הורי. אני עמדתי שם ליד ראש של קליינטית  וגילגלתי רולים למישהי והוא קרא אלי היי זו את ואני עניתי שכן ומאז היינו נפגשים לראות איך הכימיה בינינו עד שהחלטנו לכתוב יחד מחזה ונעשינו אחים.

פעם הוא לקח אותי לאיזה בית ספר למשחק כדי לתת לו רפליקות במבחן הקבלה וכשישבתי על הכסא והייתי חנה סנש יוסְקָה היה הקצין הנאצי שחקר אותה. ובפעם אחרת  כתבתי ארבעים פרסומות לתחרות של צֶ.דֶ.  בית חרושת לשוקולד ויוסי אמר שכולם היו זוכים להגיע למקום הראשון אם רק הייתי שולחת אותם. יוסי למד בתיכון ואני לא.  בשבת בבוקר אהבתי לבוא לבית של יוֹסְקָה ולֶנָה וקובָּה ולהיות איתם בהמולה הרוסית שלהם עם המרק והקציצות ולהתמלא במתיקות כשלנה קראה בשמי. אני באתי מבית אפל. יוסקה היה ילד אהוב. בנעוריו דמה לשחקן אלברט פיני.

גם היום אני עדיין רוצה לרדת בתחנה מול בית ההסתדרות הישן. להוציא את המפתח מהכיס לשמוע את הכלבים של פנינה טלית ולמצוא את הורי, ישנים. ובשבת בבוקר אחרי התסכית ברדיו  ללכת למעונות שרה לדבר עם יוסְקָה.

יוסי יבלונקה – שחקן – 1945-2006

לזכרו של יוסי יבלונקה

 

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה פרגמנטים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על לדבר עם יוסי יבלונקה

  1. אסתי ממליצה הגיב:

    זרקת אותי לאחור.
    שירטוט נוסטלגי מהפנט.
    מומלץ עם חיבוק גדול לך, על הכשרון הבלתי נדלה.

  2. לוסטיגמן מנחם הגיב:

    שולמית שלום
    יוסי היה חבר ילדות שלי משכונת רמת עמידר ברמת גן.
    היינו יחד מהגן ועד סיום כיתה ח' כשכל אחד המשיך בדרכו.
    כל אחד מאיתנו עבר דירה והוא עבר עם הוריו לגור באותם הבניינים שאת מתארת.
    אם אני לא טועה, אביו היה מנהל הצרכניה, אמו היתה אחות והיה לו אח בשם זאב

כתיבת תגובה

